My Birthday


Make your own Countdown Clocks

Showing posts with label suara hati. Show all posts
Showing posts with label suara hati. Show all posts

Monday, 9 April 2012

kriteria untuk kahwin

I posted this on my FB. So i'll just re-post here again, with some additional thoughts. .



kawan-kawan, buat pe nak kahwin awal? kalau tak kahwin pun takpela. desperate sangat buat pe? Kalau nak anak, buat je ambil anak kahwin. Banyak sangat anak terbiar kat luar tu. Kalau nak menurunkan zuriat atau mewarisi amalan kahwin-kahwin ni,  sorry la, i don't buy that. Ini dah zaman moden la. Kahwin tu is between you and me, not you and the world. Kahwin sekadar nak show off je for me. Nak invite satu dunia mai dinner mai kenduri. Lepas tu poket siapa koyak? You jugak nanti yang terkoyak! Ada yang dah kahwin lepas tu nak cerai. malu je, buang duit buang masa pulak tu. kalau nak juga kahwin, bagi i la, bagi i la ya, cari suami yang tak pemarah, lepas tu cari isteri yang boleh masak. itu kriteria utama bagi i. kriteria lain sendiri pi pikia la!

tak nak cakap dah la.

Monday, 4 April 2011

problem talking with a 'holy' man

It is a BIG problem when you talked to a so-called 'holy' person or a person who's so 'religious'. These people will never accept and cannot accept opinions from others. For them their religion is the best. Aih.. And i always sakit hati gunung berapi mau meletup talking to them. Not that i don't accept their religion but i just can't accept their mindset.

I found an old friend from primary school and he's a teacher now. I was so shocked that he has changed to that kind of person. Well, i don't feel comfortable talking to him as i feel he's very intimidating and scary. I don't like i when people try to convert me.

You see, all teh religions are right and pure, it's the people who are dirty, corrupted and go nuts.

Below are the converstations between us in Facebook. Ianya dalam bahasa Melayu. Kalau tak faham, gunalah Google Translate. Semoga ia dapat membantu mentranslatekan apa yang perlu ditranslate denagan translation yang betul.

Friend: Pengalaman menjalankan program perkampungan orang asli: waktu solat berjemaah di bilik...mereka memerhatikan di luar tingkap...moga mendapat petunjuk dan hidayah dari belenggu animisme.


Me:  belenggu aninisme? erm.. saya rasa kita tidak patut mengongkong atau cuba menyekat pemikiran dan cara hidup serta kepercayaan kaum lain. setiap kaum mempunyai kepercayaan mereka dan kita harus menghormatinya. Orang Asli tidak pernah dibelenggu aninisme tetapi hidup secara harmoni dan menghormati alam. adakah kita yang kononnya lebih memahami agama ini lebih taqwa taat dan memenuhi ajaran agama masing-masing? tepuk dada usah tanya selera. tanyalah iman tanyalah diri.


Friend: kawanku, dalam konteks ini saya tidak dapat membenarkan 100% apa yang diluahkan...bagi kami umat Islam, jalan ke pintu syurga menurut kaca mata Islam hanya satu iaitu melalui Islam itu sendiri malah dengan tegasnya saya berani katakan Islam... adalah cara hidup yang mesti dipunyai oleh semua makhluk..sebab itu saya mahu membebaskan pemikiran animisme kerana fitrahnya manusia hidup bertuhan dan kerana Dialah yang menciptakan segala-galanya...Hidup beragama juga mengajar kita akan kepatuhan dan tunduk kepada yang Maha satu bukannya pada Matahari, pokok, awan, lautan dan angin yang merupakan sebahagian unsur nikmat yang dikurniakan Allah kepada hambaNya...Soal menyatakan ketaqwaan dan keimanan bukan urusan kita..Jika manusia diberi kebebasan untuk menghukum ketaqwaan dan keimanan seseorang maka rosaklah dunia...saya tidak mahu menyekat pemikiran atau kepercayaan masyarakat lain, walaubagaimanapun ia merupakan tanggungjawab kami sebagai Islam yang akan dipersoalkan akan peranan kami di dunia dalam menyampaikan kebenaran...Tidak berguna kita beriman dan bertaqwa sekiranya yg sedikit itu tidak kita sampaikan maka diazab jualah kita...kami hanya sekadar menyampai risalah para nabi-nabi terdahulu..terpulang kepada masyarakat untuk menerimanya. Islam juga tidak pernah mendesak seseorang itu menerima Islam...carilah buku tentang bagaimana dan kenapa umat Islam perlu berdakwah dan kisah nabi terdahulu...Semua persoalan akan terjawab. Saya terbuka dalam hal ini.Harap perkara ini akan menjernihkan segala yg keruh.


Me: secara ringkasnya setiap individu mempunyai agama dan kepercayaan masing-masing. setiap agama mempunyai ajarannya masing-masing. dari cara percakapan sahabat, adakah saudara bermaksud agama Buddha, Kristian dan Hindu itu agama yang salah? Saudara bagaikan ingin merekrut bukan Islam untuk masuk Islam. Bagi saya ini adalah tidak patut jika seseorang itu telah beragama. Jangan secara sewenang-wenangnya melemparkan tuduhan melulu, tidak bernas secara membuta tuli bahawa seseorang itu dibelenggu aninisme. Atas dasar dan landasan apa didakwa mereka ini dibelenggu? Ini adalah satu penghinaan buat mereka. Walaupun saya bersetuju Islam agama yang baik dan suci tetapi adalah salah jika kita tetap dengan pendirian bahawa agama kita adalah yang terbaik dan agama yang lain tidak. Agama mengajar kita untuk berbaik-baik dan menghormati antara satu sama yang lain. Peranan sebagai umat kepada agama tertentu dengan bertindak terlalu ekstremis dan konservatif hanya akan mendatangkan musibah daripada keamanan. Lihat saja apa yang berlaku di negara asing di mana pertumpahan agama berlaku apabila penganut dua agama bertarung untuk menunjukkan kekuatan dan kebenaran agama masing-masing. Kalau suatu hari nanti, seseorang terbuka hatinya untuk menerima agama tertentu, ini bermakna dia telah menerima hidayahnya. Tidak perlu mereka dipaksa dan tidak perlu ditukar agama mereka dengan cara 'brainwash' atau gertakan. Saya menghormati agama Islam, saya ingin memahaminya dengan lebih mendalam lagi dan saya juga berharap saudara boleh berbuat perkara yang sama terhadap kami yang bukan Islam. Setiap orang ada kebebasan beragamanya. Saya tidak perlu masuk Islam untuk ke syurga kerana saya serta sahabat-sahabat bukan Islam yang lain juga mempunyai syurga kami sendiri. Treat others as you would like to be treated. ini hanyalah pandangan peribadi saya.

Sunday, 10 January 2010

sekadar pedoman

Jangan menyalahkan orang lain kerana jari telunjuk boleh menunjuk pada orang lain, empat jari lagi akan menunjuk pada diri sendiri. Nilailah diri sebelum menilai orang lain. Yang baik datangnya daripada Tuhan, yang buruk datangnya daripada diri sendiri.

Saturday, 2 January 2010

diam

Diam tidak bermaksud kalah. Diam juga tidak bermaksud salah. Diam adalah penyelesaian kepada masalah. Diam boleh membuatkan orang kurang marah. Tapi diam membuatkan hati kita lebih parah. Kalau kaki masih berpijak di tanah, sanggup ku diam hingga ke akhir titisan darah.

Pernahkah anda mengalami situasi seperti ini?

Apa gunanya ceria di luar tetapi suram di dalam? Apa gunanya kaya berjuta tetapi miskin dalam cinta? Apa gunanya bekerja keras tetapi selalu dilabel tidak berguna? Apa gunanya populariti dan nama tetapi cerca dan hina daripada orang tercinta? Apa gunanya baik dengan orang lain tetapi bukan dengan keluarga?

Fikir-fikirkanlah..

Wednesday, 30 December 2009

a few drop of tears

I was lying on my bed, trying so hard to sleep. My laptop is still playing ‘You and I’ by Michael Buble. But I still cannot sleep.. I’ve been sleeping so late on this island. I slept at 7am yesterday.

Now, after I finish typing this, I think I can sleep well. Why?? Hehe.. I just talked to FELI!! Woohooo!! FELICITA FEDELIS!!  Thanks Feli.

I needed to talk to someone. Im clueless when I need to talk to someone. I have close friends, good buddies, but sometimes I don’t feel comfortable to tell them my personal stuffs. I felt lonely. I felt unfair. I cried. I don’t know why.

Of all so many close friends, I think Feli is the one that I’m so honest with. There’s nothing that I can hide from her. She knows when Im not happy. Sometimes, she’ll just pretend and wait for me to tell her what’s in my mind although she already know it. I trust her. I feel secure to talk to her. I feel calm..

She’s leaving this Saturday. I thought I’ll meet her again but no jodoh.

By the way, she's not a Chinese pun! nor a Buddhist or Taoist or Hindu. I'm ok talking to a non-Chinese. it's not an issue!

There’s something that I keep in my heart for so long. Something that is so hard to say it out. I’ve decided to just keep it as a secret. But someone else who knows it told other people.

I feel being betrayed. Can’t that person show me some respect? Can’t that person think of my feelings and my dignity? I lost friends because of that. That action has left a bad mark on my image.

So what im hiding actually? Do you still remember that I went for a blood test? Yes the blood test is the beginning of all the problems. The blood test is not just about me, but it involves other person as well.

Until this moment, I keep it as a secret. I didn’t tell anyone except God. I swear. I do all this because I respect that person. I care for her privacy. I don’t want anyone to think bad or look down on that person. No one knows what blood test I did. Why in the world all of a sudden I went to do blood test?!! i have faith in myself. I have faith with the people I trust, especially the one that meant a lot for me.. But that person never trust me…

Well, u might not get the same treatment like how you treated people.

Am I that bad huh? Tel me am I that bad??

Aku bukan nak cari publisiti murahan ok!! kalau hangpa tak suka apa I tulis, boleh blah dari blog aku. Aku sekadar ingin mencari ketenangan hidup.

I have no idea how long I can keep this all myself.

Sorry Feli for waking u up in the middle of the night. hehehe. And sorry for the troubles I’ve given you all this while.

You know I love you. =p

*if i cannot sleep, im gona miscall everyone in my hp. =p

Saturday, 21 November 2009

suara hati berkata...

Hidup ini satu lawak jenaka. Ada sesetengah perkataan tidak sempat untuk diluahkan. Ada sesetengah perkara tidak sempat untuk dilakukan. Kemudian.. orang itu pergi.. dan tidak pernah kembali lagi. Hidup ini satu dusta. Kau menipu dan ditipu. Pada suatu ketika, ada insan yang begitu memahami dan rapat dengan anda. Tetapi kemudian, tiba-tiba insan paling istimewa itu begitu asing dengan anda. Kau terkial-kial untuk mencari balik apa yang telah hilang dalam hidup. Kau berjuang dan berjuang.. Hati kecil terus cekal kerana kau percaya selagi ada impian, segala itu ada harapan. Kehidupan ini tiada yang pasti kecuali cinta Dia yang suci.